Sunnere pasta carbonara

Det har vært litt lite middagsoppskrifter her i det siste. Det skyldes rett og slett at jeg har vært litt kjedelig og uinspirert i matveien, Det har liksom bare vært noen få retter jeg har vekslet mellom de siste ukene. Sånn er det av og til. Men i dag vil jeg tipse dere om denne sunnere varianten av pasta carbonara.


Mange ser på pasta carbonara som kosemat og kanskje ikke det sunneste. Og med masse fløte, bacon, fin pasta, og null grønnsaker kan jeg vel si meg enig i det. Men det er bare små enkle grep som skal til for å gjøre denne populære retten til sunn hverdagsmat. Visste du foresten at fløte egentlig ikke hører hjemme i den klassiske italienske carbonaraen?

Ingredienser til 2 porsjoner:

100 g fullkornsspaghetti

200 g squash

2 egg

50 g parmesan

1 pakke (140g) kalkunbacon

Sort pepper + salt


Kok spaghetti som anvist på pakken. Strimle squashen ved hjelp av juliennejern om du har, eller bruk kniv eller potetskreller som jeg gjorde.


Stek kalkunbacon sprøtt i tørr panne på middels varme.


Visp sammen egg med rikelig med sort pepper og litt salt. Tilsett parmesan (spar evt litt til topping).


Når spaghettien er ferdig tømmer du av kokevannet og vender squashen og eggeblandingen godt inn. Server med bacon og topp med parmesan.

Næringsinnhold per porsjon:

Kcal: 492

Protein: 36 g

Karbohydrat: 40 g

Fett: 20 g


PS: Følg meg gjerne på facebook-siden min og/eller instagram


- Elisabeth

  • Instagram
  • Facebook Social Ikon

©2019 by Sunt Fokus. Proudly created with Wix.com