• Instagram
  • Facebook Social Ikon

©2019 by Sunt Fokus. Proudly created with Wix.com

Mine tips til å holde på formen i tiden som kommer

Dette blir det eneste innlegget jeg skriver her på bloggen som handler spesifikt om situasjonen med corona-viruset. Ikke fordi jeg bryr meg mindre enn andre, men fordi jeg tror vi har godt av at noe fortsatt er "normalt" i denne unntakstilstanden. Jeg vil fortsette å legge ut sunne oppskrifter og å skrive om sunn mat og trening, for det er fortsatt viktig for oss. Kanskje faktisk viktigere enn noen gang, så vi er best mulig rustet til å takle det hvis vi eventuelt skulle bli smittet.


Men jeg må bare få skrive dette en første og siste gang:

- Vær så snill å følg rådene som blir gitt av FHI. Jeg trenger ikke å gjenta hva som gjelder, fordi jeg vet at du vet. Det er alt for mange rundt oss som trenger at akkurat du tar hensyn. De fleste av oss har noen i nær krets som ikke ville tålt å bli smittet. Nå er det på tide at alle tar ansvar!

Jeg gleder meg til mange gode hjemmeøkter med b.la minibands fremover

Så vil jeg komme med noen råd til å holde på formen i tiden som kommer. Fordi jeg vet at mange er frustrerte over at stengte treningssenter bryter de gode rutinene og fremgangen man var så godt i gang med. Og det skjønner jeg veldig godt. Det er helt lov å kjenne på dette, selv om man også forstår hvorfor og støtter avgjørelsen. For mange vil nok dette være en såpass stor brist i motivasjonen at man føler for å bare droppe alt. Men tro meg, dette trenger ikke å være et kjempestort steg tilbake om du ikke tillater at det blir det. Dette trenger ikke å bety sofa og sjokolade til "verden åpner igjen".


1) Hold på gode rutiner i matveien. Kostholdet er like viktig nå som før, om ikke viktigere, selv om du ikke får trent som du helst vil. Uansett om målet ditt er å beholde muskelmasse, gå ned i vekt, ha god kondisjon eller generelt god helse. Alt dette vil "ødelegges" mye raskere om du skeier ut alt for mye i matveien. Få i deg nok proteiner, sunt fett, fiber, frukt og grønt.


2) Benytt sjansen til å trene annerledes enn du vanligvis gjør. Det kan kroppen din ha veldig godt av. Er du vant til å trene styrke med få repetisjoner og tunge vekter, kan du nå trene mange repetisjoner med kroppsvekt eller gjenstander du har hjemme. Kanskje kan du prøve yoga for første gang?? Youtube hjelper deg i gang. Og husk at naturen er den perfekte arena for kondisjonstrening, og den er fortsatt åpen. Bruk fantasien.


3) Hjemme med barn, og vanskelig å få inn ei økt? Husk at alle monner drar. 10 armhevinger her og der kan bli litt i løpet av en dag. Og barn kan fungere fint som vekt på ryggen mens du tar knebøy. Og ikke minst; lek med dem, her er det mye gratis hverdagsaktivitet.


Og du, sjekk gjerne ut noen av hjemmetreningsøktene mine her. Satser på å komme med noen flere nå fremover.



PS: Følg meg gjerne på facebook-siden min og/eller instagram

-Elisabeth