Mitt treningsprogram for tiden

Nå ble det akkurat kjent, til manges store fortvilelse at treningssentrene må holde stengt i drøye 5 uker til. Da gjelder det å holde motivasjonen gående litt til for alternativ trening.


Jeg har tidligere delt et innlegg om hvordan man kan få progresjon i hjemmeøktene. Du finner innlegget her. For å kunne følge med på om man har progresjon så kan det være en ulempe å hele tiden gjøre forskjellige ting. Her har jeg "syndet" litt i det siste. Det er for så vidt greit det altså, for det viktigste er selvfølgelig å holde seg aktiv. Men jeg kjente etterhvert på at jeg trengte å strukturere treningen min litt mer, og kom for et par uker siden i gang med en litt mer fast treningsplan.


Jeg velger å dele den her, ikke for at den er noe fasit da alle må finne det som passer for seg, men for inspirasjon til å lage en plan. Og ikke minst for å selv føle meg enda mer forpliktet til min egen plan.

Jeg har noe utstyr hjemme som jeg bruker til styrkeøktene. Dette er minibands, lang strikk, en kettlebell og to manualer med vektskiver så man kan justere vekta. I tillegg har jeg lokalisert en del klatrestativ o.l utendørs. Til styrkeøktene har jeg valgt ut øvelser jeg synes er tunge nok til at jeg kan få utfordret meg litt videre for hver økt med det jeg har av utstyr, uten å kjøre mer enn 2-4 sett med 8- 15 repetisjoner per øvelse. Jeg har satt opp to ulike økter som jeg kjører annenhver gang, totalt 3 økter per uke. De to øktene jeg alternerer mellom ser slik ut:


Økt 1:

Bulgarske splittbøy

Crabwalks m miniband

Skulderpress

En-arms roing

Pushups

Statisk mageøvelse


Økt 2:

Pistol squats

Et-bens hipthrust

Hangups

Omvendt roing

Pushups

Dips

Dynamisk mageøvelse


I tillegg til disse 3 styrkeøktene prøver jeg å få inn to kondisjonsøkter i uka. Dette blir gjerne jogging og/eller intervaller med typisk ulike hopp/knebøy/sprint osv.


Så langt trives jeg godt med programmet og ser at jeg har litt å gå på slik at jeg kan ha god progresjon i noen uker fremover mot at sentrene åpner igjen. I tillegg føler jeg at jeg får såpass med variasjon at jeg ikke går lei med det første.


Om du også trenger en ekstra piff til å komme gjennom de neste 5 ukene med hjemmetrening, er mitt råd til deg å sette opp en plan. Skriv den gjerne ned du også, så føler du deg mer forpliktet.

Innimellom treningen har jeg flytta inn i min nye favoritt-genser fra Adidas. Elsker fargen!


Fortsatt god helg til deg, og håper du finner motivasjon til å holde deg aktiv.


PS: Følg meg gjerne på facebook-siden min og/eller instagram


- Elisabeth

  • Instagram
  • Facebook Social Ikon

©2019 by Sunt Fokus. Proudly created with Wix.com