Mine favorittøvelser med ball

Jeg har en gymball liggende hjemme, og har ofte fått spørsmål av folk som har vært på besøk om hvordan jeg egentlig bruker den. Og svaret er at den kan brukes til veldig mye forskjellig. Å utføre øvelser på ball gjør at du får utfordret stabilitet, balanse og kjernemuskulatur litt ekstra i alt du gjør. Her har du mine favoritter:


Pushups på ball:

Du trener: bryst, skuldre, triceps og kjernemuskulatur. Her kommer du litt opp fra bakken, noe som i utgangspunktet gjør øvelsen lettere, men her får du utfordret stabiliseringsmuskulatur i b.la skuldre og mage mye mer. Start med strake armer på ballen. Senk deg ned til brystet er såvidt nedi ballen før du skyver deg opp igjen. Kan også gjøres med knærne i bakken for en lettere variant.










Bulgarske splitbøy på ball:

Du trener: Lår og rumpe. I tillegg får du jobbet med balanse og stabilitet i knær og kjernemuskulatur. Ha ca. skulderbreddes avstand på beina før du plasserer et ben bak på ballen. Senk deg ned til bakerste kne kommer godt ned mot gulvet. Sørg for at fremste kne ikke kommer foran tåa.










Lårcurl:

Du trener: Bakside lår. Start med beina på ballen og skuldrene i bakken. Bøy knærne og trekk til deg beina.










Rollouts:

Du trener: Kjernemuskulatur. Ha knærne i bakken og armene på ballen. Start i oppreist posisjon og rull rolig og kontollert fremover på ballen mens du strammer magen. Rull rolig tilbake til utgangsposisjon.











Der har du 4 knallgode øvelser med ball. I tillegg er det bare å bruke fantasien til hvordan du kan inkludere ballen i øvelser du vanligvis gjør, så får du utfordret stabiliseringsmuskulaturen litt ekstra. Hva med situps, planken, hofteløft og rygghev på ballen?


Da er det bare å ta i bruk ballen du har liggende, eller kanskje du skal ønske deg en til jul?


PS: Følg meg gjerne på facebook-siden min og/eller instagram, så får du et hint om nye innlegg. Det kommer også noen oppdateringer der som ikke blir med på bloggen.


- Elisabeth


  • Instagram
  • Facebook Social Ikon

©2019 by Sunt Fokus. Proudly created with Wix.com