• Instagram
  • Facebook Social Ikon

©2019 by Sunt Fokus. Proudly created with Wix.com

Mine beste tips og øvelser mot kontornakke

For et par uker siden stilte jeg opp i et intervju med aftenposten, som omhandlet hvordan jeg har blitt kvitt plager med nakken som følge av mye statisk kontorarbeid. Jeg har fått flere henvendelser etter dette, med blandt annet spørsmål om jeg hadde noe innlegg om dette på bloggen de kunne lese. Nå tenkte jeg det var på tide å følge opp det, så her kommer noen tips. Jeg vil påpeke at dette ikke er noe fasitsvar for alle, men at det er det som har fungert for meg med de utfordringene jeg hadde med min nakke for noen år siden.


1) Variasjon: Har du hev/senk pult? Bruk den! Hvis ikke har du sannsynligvis mulighet til å justere stolen din, og til å sitte i litt ulike vinkler. Gå bort til en kollega istedet for å sende mail, gå på gangen for å ta en telefon, eller bare reis deg å ta en liten strekk i ny og ned. Rull på skuldrene på vei til toalettet eller kaffemaskinen.


2) Stress ned: Lite gir så fort høye skuldre, stiv nakke og hodepine som det stress gjør. Jeg vet det er lettere sagt enn gjort, men prøv å bli mer bevisst på hva som gjør deg stresset, og planlegg deretter. Kan du ha litt lengre tid mellom møtene dine? Starte på ting i god tid før deadline osv.


3) Forebyggende trening: Jeg sørger for å ha fokus på ryggøvelser (og da spesielt draøvelser) for å kompensere for den fremoverlente stillingen ved kontorpulten. Om du ikke trener på treningssenter får du her forslag til roøvelser du kan gjøre hjemme. To av dem krever at du har treningsstrikk, men du kan også bruke noe annet du har hjemme, som på den siste øvelsen.


1) En-arms stående roing med strikk

2) Sittende roing med strikk


3) Stående roing med bag


PS: Følg meg gjerne på facebook-siden min og/eller instagram, så får du et hint om nye innlegg. Det kommer også noen oppdateringer der som ikke blir med på bloggen.


- Elisabeth