• Instagram
  • Facebook Social Ikon

©2019 by Sunt Fokus. Proudly created with Wix.com

Min treningshverdag -før og etter baby

Oppdatert: 28. nov. 2019

Etter jeg fikk barn har jeg fått både dårligere og bedre tid til å trene. Ja..du leste riktig. Så hvordan er det mulig?


Enten man vil det eller ikke, så blir livet ganske så annerledes etter man får barn. Nye prioriteringer, nye gleder, nye frustrasjoner og nye rutiner baner seg vei inn i livet uten at man rekker å tenke seg om. Livet blir mer uforutsigbart med ny sjef i hus, og man er plutselig ikke førsteprioritet i sitt eget liv lenger. Så hva skjer da med de gode treningsrutinene det sies at det er så viktig å ha? Det er fort gjort at de forsvinner.


For min del har det vært viktig å akseptere dette. Å innse at livet faktisk har forandret seg. At det å følge en treningsplan slavisk hver uke, faktisk er urealistisk i min nye tilværelse som alenemor. Noen får det kanskje til, og det er supert for dem, men alle har forskjellige forutsetninger. Familier er forskjellige, barn er forskjellige, man har forskjellig nettverk osv. Dette er det viktig å huske på, før man går i fella og sammenligner seg med andre i samme situasjon. For det er nok ikke så mange som er i nøyaktig samme situasjon som deg selv.


Før pleide jeg å trene 4-6 ganger i uka, i rundt en time hver gang, fordelt på hovedsaklig ganske tung styrketrening og intervaller. Dette fungerte bra for min kropp, min hverdag, og min motivasjon FØR.


NÅ er en annen tid, som ikke kan sammenlignes med det som var før. Nå har jeg ikke mulighet til å dra på treningsenteret like ofte, og heller ikke til å være der like lenge de gangene jeg faktisk er der. Sånn sett kan jeg si at jeg ikke har tid eller mulighet til å trene.


MEN det stemmer ikke. Jeg har faktisk veldig mye tid til å trene i løpet av en dag så lenge jeg senker kravene litt. Det er mange timer jeg må være hjemme mens babyen sover, som fint kan brukes til trening på stuegulvet. I tillegg er min baby, som babyer flest, glad i å være ute i frisk luft. Der kan det ligge mange gode timer i løpet av uka med kondisjonstrening i motbakker med vogn eller bæresele. Og med litt godvilje finner man masse flott treningsutstyr ute også, som kan brukes til ei lita økt.


Eksempel på ei uteøkt i min treningshverdag finner du blandt annet her. Om mini er ekstra utålmodig en dag må jeg kanskje ta en kjapp runde som denne, eller rett og slett ta han med på økta. Når jeg først er på treningssenteret sørger jeg for å prioritere det jeg synes er vanskeligst å få trent uten ustyr. Det blir da gjerne styrketrening med få repetisjoner og litt tyngre vekter. Så supplerer jeg med trening med flere repetisjoner og kroppsvekt/strikk e.l hjemme.


I tillegg får man jo så mye gratis hverdagsaktivitet når man har en aktiv liten krabat å holde følge med, så hverdagen utenom treningen blir også mer aktiv enn livet før baby. Og i og med at målet mitt med treningen bare er (som for så vidt ikke er bare bare) å hente ut overskudd, mestringsfølelse og endorfiner, er dagens treningshverdag vel så bra som den som var før.


Flere som har måttet endre mindset i forhold til trening ut i fra livssituasjon? Del gjerne din erfaring med meg :)


PS: Følg meg gjerne på facebook-siden min og/eller instagram, så får du et hint om nye innlegg. Det kommer også noen oppdateringer der som ikke blir med på bloggen.


- Elisabeth