Grove og proteinrike pitabrød



Man må jo bare elske pitabrød? Det er så godt og ikke minst anvendelig. Det er egentlig perfekt til alle dagens måltider (ikke samme dag kanskje, da kan det vel hende man blir litt smålei), avhengig av hva du fyller dem med. De trenger for så vidt ikke å fylles en gang. For de kan også brukes som pizzabunn, eller i seg selv som tilbehør til suppe/salat. Perfekt å finne i fryseren.


I dag ble det hjemmebakte pitabrød her i huset. De to meltypene jeg har brukt er begge grove og proteinrike. Dette gjør pitabrødene både næringsrike og mettende. Her kommer oppskriften;


Ingredienser som gir 7 stk:

100 g havremel

Ca. 300 g protein- og fibermel

1/2 pose tørrgjær

1/2 ts salt

3 dl lunkent vann


Bland det tørre (men hold igjen litt av melet) i en bolle før du tilsetter lunkent vann. Elt deigen godt med hendene. Den skal være litt klissete men håndterbar. Prøv deg frem med det siste melet.


Dekk til bollen og hev deigen i ca 1 time på kjøkkenbenken. Form deretter 7 boller som du klemmer flate. Etterhev pitabrødene i ca 30 min under et kjøkkenhåndkle. Stekes på 250 grader til de blåser seg opp. Hos meg tok det ca 7 minutter, men her må du følge med ettersom ovner er så forskjellige.


Næringsinnhold per stykk:

Kcal: 198

Protein: 9 g

Karbohydrat: 33 g

Fett: 2 g


PS: Følg meg gjerne på facebook-siden min og/eller instagram


- Elisabeth

  • Instagram
  • Facebook Social Ikon

©2019 by Sunt Fokus. Proudly created with Wix.com