Gravidtrening- dette skulle jeg ønske jeg gjorde annerledes


Som noen av dere kanskje har fått med dere, har jeg brukt helgen på kurs for å lære mer om trening for gravide, og jeg sitter igjen med så utrolig mye.


Når jeg ble gravid var jeg fast bestemt på at jeg skulle fortsette å trene gjennom hele svangerskapet. De første månedene klarte jeg det til en viss grad, men etter jeg fikk beskjed om at svangerskapet ikke gikk helt som det skulle, i starten av andre trimester, ble det helt slutt på treningen. Ikke fordi jeg fikk beskjed fra noen om at jeg måtte det, men på grunn av mange motstridende råd fra alle kanter. Jeg ble redd og usikker og tenkte til slutt at "så lenge jeg ikke gjør noe, kan jeg i alle fall ikke gjøre noe feil". Hadde jeg kunnet valgt om igjen hadde jeg valgt annerledes. Om det kunne ha påvirket noen av de fysiske komplikasjonene jeg fikk, er vanskelig å si. Men det jeg føler meg ganske sikker på er at på det psykiske plan, var det i denne perioden jeg trengte treningen som mest.


Alle gravide vil kunne ha god effekt av fysisk aktivitet med riktige tilpasninger, både for kropp og sinn. Det vil også kunne minske risikoen for en rekke vanlige svangerskapsrelaterte plager som blandt annet svangerskapsdiabetes, svangerskapsdepresjon, bekkensmerter og inkontinens for å nevne noen.


Jeg skal være forsiktig med å komme med råd, da jeg ikke vil bli en av mange som kanskje skaper mer forvirring enn noe annet. Noe vil jeg likevel oppfordre til, og det er å lete etter hva du kan gjøre, heller enn hva du ikke kan gjøre. Det er også viktigere enn noen gang når man er gravid, å lytte til sin egen kropp og lære den å kjenne, heller enn å sammenligne seg med andre som kanskje har helt andre forutsetninger. Det kan også være lurt å oppsøke noen med kompetanse på gravidtrening som du kan føle deg trygg på at gir deg de riktige rådene. Skal du investere i egen helse 1 gang i livet, så er graviditeten det riktige tidspunket spør du meg. Det vil både du og babyen din dra nytte av, ikke bare i svangerskapet, men også i tiden etterpå.


Og til slutt vil jeg bare si at jeg ikke håper noen opplever dette som et press til å skulle prestere i graviditeten også, som om det ikke var en stor nok påkjenning å gro dette mennesket liksom? Treningen i graviditeten skal være et fristed og noe som gjør deg godt. Selv om det kanskje ikke føles sånn når man står ovenfor dørstokkmila noen ganger, tror jeg nok mange vil oppleve det sånn når de først er i gang. Endorfiner, mer overskudd, bedre selvfølelse og mindre smerter er vel gevinster alle ønsker?


Selv ble jeg nesten fristet til å bli gravid igjen, så jeg kan praktisere det jeg har lært og ha et sunt og sprekt svangerskap denne gangen.


Gravid eller ei, i morgen er det mandag og en ny og fresh uke som kan brukes til masse god bevegelse. Og husk, finn den formen du synes er gøy, det er da du får kontinuitet og effekt av det du gjør. Samme hva venninna, kollegaen eller influenseren du følger sier.


PS: Følg meg gjerne på facebook-siden min og/eller instagram, så får du et hint om nye innlegg. Det kommer også noen oppdateringer der som ikke blir med på bloggen.


- Elisabeth


  • Instagram
  • Facebook Social Ikon

©2019 by Sunt Fokus. Proudly created with Wix.com