• Instagram
  • Facebook Social Ikon

©2019 by Sunt Fokus. Proudly created with Wix.com

Disse 5 matvarene er kanskje sunnere enn du tror!

Det økte fokuset på kosthold er på mange måter helt supert, men på den andre siden kan det nok føre til en del unødvendig "frykt" for enkelte matvarer. Mange ekskluderer en rekke matvarer fra kostholdet sitt på grunn av ting de har lest på nett. Dette kan faktisk føre til at kostholdet blir mer usunt, heller enn sunnere som var målet. Dette fordi det kan føre til for lite variasjon, og at man går glipp av gode næringsstoffer. I dag har jeg tatt for meg 5 helt vanlige matvarer, som har fått et litt dårlig rykte.


1) Ketchup - Det blir ofte sett på som en uting når noen har ketchup på "alt" de spiser. For smaksopplevelsen sin del kan jeg kanskje være enig, men for helsa sin del er det egentlig bare å kjøre på. Men velg gjerne alternativer uten tilsatt sukker. Det er mye tomat i ketchup som bidrar med både C-vitamin, betakaroten og antioksidanter.


2) Polarbrød - Smaker nesten like godt som boller spør du meg, og da er det lett å tenke at dette er litt syndig. Men i de grove typene er det faktisk en høy grovhetsprosent, noe som ikke alltid er tilfelle i butikkbrød som ser grove ut. (Sjekk alltid innholdsfortegnelse!)


3) Fiskepinner - De fleste kan bli flinkere til å spise mer fisk. Fiskepinner er en lettvint og god måte å få til det på, og ofte populært hos barna. Og etter min mening noe man kan gjøre med god samvittighet om alternativet er å droppe fisken. Sjekk gjerne innholdsfortegnelsen slik at den pakken du velger inneholder høyest mulig prosentandel med fisk.


4) Brunost - Ok, så inneholder brunost mye sukker. Men ei grov skive med brunost i en aktiv hverdag er helt innafor. Visste du for eksempel at 30 gram brunost (nok til en brødskive) gir 60 mikrogram av de anbefalte 150 mikrogram med jod om dagen. Til sammenligning får du 8 mikrogram fra samme mengde hvitost. Jod er viktig for blandt annet stoffskiftet vårt, og er lett å få for lite av, spesielt om man ikke spiser så mye hvit fisk.


5) Potet - poteten har etter min mening fått et ufortjent dårlig rykte. Det hele startet vel med lavkarbotrenden og opplysninger om at poteter har høy Glykemisk Index (gir rask blodsukkerstigning). Men det må tas med i beregningen at potet er en matvare som særdeles sjeldent spises alene. Det spises gjerne sammen med andre matvarer med fett og proteiner som balanserer ut måltidet, slik at måltidet som en helhet likevel ikke gir det fryktede blodsukkerhoppet.

Det er altså ikke noe grunn til å frykte poteten om du ikke lever etter et lavkarbo-kosthold. Det er blant annet en fin kilde til C-vitamin og har færre kalorier enn f.eks pasta og ris.


Det jeg egentlig vil frem til med dette innlegget er at det meste kan inngå i kostholdet til de aller fleste med mindre det er helt spesielle grunner til noe annet. Det viktigste er variasjon slik at kroppen får i seg hele spekteret av næringsstoffer. Og disse 5 matvarene kan helt fint også være en del av kostholdet, om det ikke er helt spesielle årsaker til noe annet.


Følg meg gjerne på facebook-siden min og/eller instagram


- Elisabeth