5 tips til hva du kan lage av maten du allerede har

Også de av oss som ikke er i karantene, oppfordres til å holde oss mest mulig hjemme nå, og det bør vi ta på alvor. Selv om butikkene er åpne, bør vi dra dit minst mulig. Dette er derfor det perfekte tidspunktet til å bruke opp det vi allerede har liggende innerst i skap/kjøl/frys. De fleste av oss har ofte mer enn vi tenker at vi har, og kan få til mange deilige retter så fremt at vi tenker litt utenfor boksen. Jeg tenkte jeg kunne hjelpe til med å få i gang tankene på hva du kan lage av det du har.

1) Pai: Så lenge du har mel, smør og egg får du til en god pai. Her passer det meste av eventuelle rester å putte oppi. Bruk gjerne denne oppskriften som base og bytt ut de ingrediensene du mangler med det du har.


2) Gryterett: Bruk det du har som base. Det kan være en boks hakkede tomater, en ferdig gryte eller suppepose, kokosmelk, eller kanskje bare buljong og maizenna? Så tilsetter du det du har av grønnsaker, ris/pasta og en proteinkilde som kjøtt/fisk/bønner.


3) Stekt ris/nudler: Dette er en svært populær asiatisk rett. Mange har ris eller nudler i skapet, men du kan like fint bruke byggryn, couscous, quinoa, spaghetti, raspet blomkål ++ Alt etter hva du har. Når dette er ferdig kokt steker du det i panna sammen med det du har av grønnsaker i kjøleskap/fryser. Også har du kanskje hermetisk mais? Det er kjempegodt oppi. Bønner, linser, kikerter osv passer også fint her. Det er også godt å røre inn et par egg på slutten. Du kan gjerne bruke f.eks soyasaus, sweet chili e.l. Det funker også fint å bare kjøre på med masse godt krydder.


4) Pizza: Bruk det du har til pizzabunn. Bak med mel og gjær eller bakepulver, eller bruk tortilla/pitabrød/lomper e.l.. Hvit saus? Tomatsaus? Pesto? Og det meste funker som topping.


5) Pytt i panne: Alt du har av potet og andre grønnsaker i ei panne med godt krydder blir sjelden feil. Som proteinkilde kan du bruke alt mulig, f.eks karbonader, kylling, pølse, skinke, salami.. Eller bare topp retten med et par stekte egg.


Uansett hva du har i skapene, så var poenget mitt med innlegget at man ofte kan få til mye godt selv om man mangler noen av de ingrediensene man vanligvis har i de typiske rettene man lager. Om man tørr å bare slenge sammen noe av det man har liggende, kan man spare seg flere turer på butikken, og kanskje til å med oppdage en ny favorittrett. Mye av det jeg nå spiser ofte, har blitt til på denne måten.



PS: Følg meg gjerne på facebook-siden min og/eller instagram

- Elisabeth

  • Instagram
  • Facebook Social Ikon

©2019 by Sunt Fokus. Proudly created with Wix.com