• Instagram
  • Facebook Social Ikon

©2019 by Sunt Fokus. Proudly created with Wix.com

3 ting magen din vil takke deg for i julen- uten at det går utover kosen

Jeg synes ikke det skal være så stort fokus på hva som er sunt og ikke i julen, fordi alle har godt av å senke skuldrene litt og ikke tenke så mye en gang i blandt. Men.. om man plutselig går over fra en sunn livsstil til masse fet mat og søtsaker, gjerne kombinert med lite bevegelse, er det ikke så uvanlig at kroppen reagerer. Og ingen synes det er stas med en kranglete mage. Derfor har jeg skrevet ned noen tips for å prøve å unngå dette, som i alle fall jeg kommer til å følge i dagene som kommer;


1) Drikk nok vann; det er ikke så vanlig å drikke vann til maten i julen, og mange inntar ofte en del kaffe og alkohol. Dette gjør at det kan være fort gjort å bli dehydrert (både koffein og alkohol er vanndrivende). Så gjør kroppen en tjeneste med å huske å drikke vann mellom måltidene.


2) Spis et par klementiner om dagen; En god kilde til fiber+væske. Supert for fordøyelsen i tillegg til at det gir en herlig julelukt i huset. (For mange kan faktisk ha motsatt effekt, så som med alt annet; ikke overdriv)


3) Beveg deg litt; Det er ikke så mye som skal til! Ta deg en halvtimes gåtur, bli med ungene ut å bygg en snømann, gjør litt yoga på stuegulvet, eller hva du nå enn foretrekker. Hjelp kroppen litt på vei med den tunge julematen.


3 dager igjen til jul! :)


PS: Følg meg gjerne på facebook-siden min og/eller instagram!


- Elisabeth