• Instagram
  • Facebook Social Ikon

©2019 by Sunt Fokus. Proudly created with Wix.com

Å lytte til kroppen- fornuftig? Eller nok en dårlig unnskyldning?

Mange har vel kanskje hørt uttrykket "du angrer aldri på en treningsøkt". På den andre siden er det ofte vektlagt at man skal "lytte til kroppen". Så hva bør man egentlig gjøre da, når man føler seg veldig sliten når man kommer hjem fra jobb onsdags ettermiddag, og har lyst å legge seg på sofaen. Lytte til kroppen og unne seg å slappe av, eller tvinge seg på trening fordi det sansynligvis blir godt etterpå?


Om du trodde jeg skulle gjøre det enkelt for deg, ved å gi deg fasitsvaret på denne problemstillingen tar du dessverre feil. For svaret mitt er at du egentlig vet svaret selv. Ingen har like forutsetninger, og du kjenner deg selv best.


Forrige uke var jeg syk, det vil si veldig forkjølet. Lysten til å trene var veldig sterk, da jeg generelt er veldig motivert for trening for tiden. Måten jeg løste dette på var å ta noen veldig rolige økter hjemme i stua, for å holde kroppen i gang. Dette valgte jeg å gjøre fordi jeg vet at hvis jeg hadde droppet helt å trene, hadde det blitt mye tyngre å komme i gang igjen når jeg ble frisk, spesielt for hodet. Men jeg trente absolutt ikke hardt, fordi jeg lyttet til kroppen.


Jeg har også opplevd å angre på en treningsøkt. For det går faktisk an. Det er ikke alltid lurt å presse seg selv til å trene når kroppen roper etter hvile. Det føles ikke godt når man blir helt nedbrutt etter økta fordi man absolutt skulle holde seg til planen.


Når man har trent flere dager på rad og kroppen er sliten kan det være riktig å ta en pause. Men om du dropper trening for å hvile oftere enn du faktisk gjennomfører den planlagte økta di, er det kanskje på tide å spørre seg selv hvor reelt behovet for hvile er. For ofte er det hodet som trenger å hvile og ikke kroppen. Og et fint sted å hvile hodet er nettopp i ei god treningsøkt.


Det handler om å være ærlig med seg selv. For en eller annen plass helt innerst der inne, hvis du lar deg selv kjenne etter, så vet du om du faktisk trenger hvile, eller om du bare ikke har lyst til å trene.

Håper du får en strålende helg!


PS: Følg meg gjerne på facebook-siden min og/eller instagram, så får du et hint om nye innlegg. Det kommer også noen oppdateringer der som ikke blir med på bloggen.


- Elisabeth